Matura 2005 – rozmowy sterowane Zadania wzorowane na formie zadań egzaminacyjnych ustnej matury z języka angielskiego
Drogi Uczniu
Jeżeli wkrótce masz zamiar zdawać ustną maturę z języka angielskiego i wybierzesz poziom podstawowy, będziesz musiał poradzić sobie z nowym typem zadań – rozmowami sterowanymi. Polecam Twojej uwadze szereg przygotowanych przeze mnie zadań typu egzaminacyjnego. Przetestuj się sam, czy jesteś w stanie wyrazić w języku angielskim określone poleceniem treści. Zanim przejdziesz do ćwiczeń, pozwól, że udzielę ci kilku praktycznych rad dotyczących strategii postępowania w trakcie egzaminu: - Pamiętaj, że egzaminatorzy będą oceniali Twoją umiejętność przekazywania informacji, skup się, więc na treści, a nie tylko na poprawności gramatycznej [choć nie wolno Ci o niej całkowicie zapomnieć] - Zwróć uwagę na to, kto ma rozpocząć rozmowę, Ty czy egzaminator. - Posługuj się tylko językiem angielskim, od momentu wejścia na salę aż do końca egzaminu. - Staraj się nie wpadać w pułapkę tłumaczenia poleceń z języka polskiego, Twoim zadaniem jest przekazanie treści opisanej poleceniem, a nie tłumaczenie- posługuj się tymi słowami, wyrażeniami i strukturami, które znasz. Pamiętaj, że to Ty kierujesz rozmową, więc sam decydujesz, co chcesz powiedzieć na dany temat.. - Nie panikuj, gdy nie pamiętasz jakiegoś słowa, zawsze możesz zastąpić je innym o podobnym znaczeniu, użyć definicji lub opisu, czy nawet posłużyć się mimiką i gestem. - Zastanów się chwilę czy powinieneś używać języka potocznego, czy formalnego i stosuj odpowiednie formy grzecznościowe.
A teraz spróbuj przygotować się do rozmów sterowanych, korzystając z poniższych zadań.
Typ 1 – UZYSKIWANIE / UDZIELANIE INFORMACJI i WSKAZÓWEK
1. Jedziesz autokarem na kurs językowy do Londynu. Na przejściu granicznym w Dover rozmawiasz z urzędnikiem imigracyjnym. - powiedz mu czy byłeś/aś już kiedyś w Wielkiej Brytanii; - jaki jest cel twojej podróży - gdzie zamierzasz się zatrzymać po dotarciu do Londynu. Rozmowę rozpoczyna egzaminator
2. Jedziesz z wizytą do znajomych do Londynu. Na przejściu granicznym rozmawiasz z urzędnikiem imigracyjnym. Poinformuj go: - jak zamierzasz dotrzeć do Londynu; - skąd znasz osobę, która cię zaprosiła; - jak długo pozostaniesz na terenie Wielkiej Brytanii. Rozmowę rozpoczyna egzaminator
3. Podczas pobytu za granicą zostajesz niespodziewanie zaproszony na przyjęcie do znajomego/mej, u którego nigdy jeszcze nie byłeś. Dowiedz się: - z jakiej okazji wydaje on/ona przyjęcie, - kto, oprócz ciebie został zaproszony, - jak najłatwiej dostać się do jego/jej domu. Rozmowę rozpocznie egzaminator. 4. Twoja znajoma, na stałe mieszkająca w Anglii, zamierza jakiś czas spędzić w twoim mieście i właśnie wynajęła sobie mieszkanie. Dowiedz się: - w jakiej dzielnicy będzie mieszkała, - co składa się na jego wyposażenie. - Zapytaj czy możesz jej jakoś pomóc w urządzaniu mieszkania. Rozmowę rozpoczynasz ty.
5. Podczas pobytu za granicą stanąłeś/aś przed koniecznością wynajęcia pokoju. Dzwonisz pod numer podany w ogłoszeniu: - poinformuj w jakiej sprawie dzwonisz, - dowiedz się czy będziesz mógł/mogła korzystać z kuchni, - zapytaj czy będziesz musiał/a zapłacić z góry Rozmowę rozpoczynasz ty.
6. W trakcie pobytu w Londynie, chcesz pojechać na zorganizowaną wycieczkę do Szkocji. Dzwonisz do biura podróży, które ma interesującą cię wycieczkę w ofercie, aby dowiedzieć się o szczegóły. - Zapytaj, co obejmuje cena. - Dowiedz się gdzie planowane są noclegi? - Jaki jest ostateczny termin dokonania rezerwacji? Rozmowę rozpocznie egzaminator.
7. W trakcie pobytu za granicą chcesz wynająć samochód. Rozmawiasz z pracownikiem wypożyczalni, dowiedz się: - ile kosztuje wypożyczenie interesującego cię samochodu na tydzień, - jakie dokumenty będą ci potrzebne, aby załatwić formalności, - jak powinieneś postąpić w razie niespodziewanej usterki lub kolizji drogowej Rozmowę rozpocznie egzaminator.
8. W trakcie pobytu za granicą zdecydowałeś/aś się podjąć jakąś pracę. Rozmawiasz o tym ze swoim współlokatorem,; - poinformuj go jakiej pracy podjąłbyś się najchętniej; - zapytaj gdzie powinieneś poszukiwać ofert, - dowiedz się czy twój współlokator może pomóc ci w poszukiwaniach Rozmowę rozpoczynasz ty
9. Wybierasz się w podróż samolotem. Dzwonisz na informację, aby poznać szczegóły dotyczące podróży. - Dowiedz się, jaka jest cena biletu w dwie strony, - Zapytaj czy przewidywane jest międzylądowanie, czy jest to lot bezpośredni - Dowiedz się, czy w trakcie lotu serwowane są posiłki. Rozmowę rozpoczynasz ty 10. Wybierasz się na wakacje do jednego ze sławnych miast europejskich. Masz zamiar korzystać z karty studenckiej w trakcie całego wyjazdu Dzwonisz do tamtejszej informacji turystycznej: - zapytaj, co powinieneś/naś zwiedzić w pierwszej kolejności, - zapytaj gdzie ważna będzie twoja turystyczna karta studencka - dowiedz się o możliwość uczestniczenia w jednodniowych wycieczkach krajoznawczych. Rozmowę rozpocznie egzaminator
Typ 2 - RELACJONOWANIE:
1. W zeszłym tygodniu byłeś/byłaś na bardzo udanym przyjęciu urodzinowym. W rozmowie telefonicznej opowiadasz o tym przyjęciu swojemu zagranicznemu koledze/koleżance; powiedz: - gdzie odbyło się przyjęcie, o którym opowiadasz, - co robiliście w trakcie przyjęcia, - coś o osobie, którą poznałeś/ poznałaś na przyjęciu Rozmowę rozpocznie egzaminator.
2. Niedawno byłeś/byłaś na koncercie swojego ulubionego zespołu, który organizowany był w innym mieście; opowiedz o tym wydarzeniu koledze/koleżance z kursu językowego. Opowiedz: - o tym jak dowiedziałaś się o koncercie - o swoich wrażeniach z jego przebiegu; - w jaki sposób wróciłeś/aś do domu Rozmowę rozpoczynasz ty.
3. Właśnie wróciłeś z ferii zimowych; rozmawiasz ze swoim znajomym/znajomą z Anglii przez telefon. Opowiedz mu/jej: - gdzie spędziłeś/aś ferie; - co skłoniło cię do wyboru tego właśnie miejsca - o jakimś ciekawym wydarzeniu, którego byłeś świadkiem lub uczestnikiem. Rozmowę rozpocznie egzaminator.
4. W trakcie pobytu na kursie językowym w Londynie wybrałeś się na obiad do znanej restauracji. Niestety niewiele ci się tam podobało. Po powrocie do miejsca zakwaterowania opowiadasz o tym koledze/koleżance z pokoju. - Powiedz, dlaczego wybrałeś tę restaurację. - Opowiedz, co najbardziej cię rozczarowało. - Powiedz jak kelner reagował na twoje krytyczne uwagi. Rozmowę rozpoczynasz ty.
5. Właśnie wróciłeś z kina, gdzie obejrzałeś film, który zrobił na tobie duże wrażenie. Dzwonisz do kolegi/koleżanki żeby podzielić się swoimi wrażeniami. - Powiedz, jaki to był rodzaj filmu. - Krótko opowiedz jego treść. - Powiedz, co zrobiło na tobie największe wrażenie. Rozmowę rozpoczynasz ty.
6. W trakcie pobytu za granicą masz zamiar wynająć mieszkanie. Po obejrzeniu mieszkania, które bardzo ci się podobało rozmawiasz z kolegą/ koleżanką na jego temat. Powiedz: - skąd dowiedziałeś się, że to mieszkanie jest do wynajęcia; - jakie ono jest, - jakie są proponowane warunki wynajmu. Rozmowę rozpoczynasz ty.
7. W trakcie wakacji byłeś uczestnikiem pewnego kursu. Po powrocie opowiadasz o nim swojemu znajomemu z Wielkiej Brytanii. Powiedz: - jaki to był kurs; - jak wyglądały zajęcia - czego nauczyłeś się najlepiej Rozmowę rozpocznie egzaminator.
8. Podczas wakacji pracowałeś w niewielkim pubie brytyjskim. Po upływie pewnego czasu opowiadasz o swojej pracy znajomemu/znajomej z Irlandii. Powiedz: - gdzie pracowałeś/aś, - na czym polegały twoje obowiązki; - dlaczego zrezygnowałeś/aś z tej pracy Rozmowę rozpocznie egzaminator.
9. Podczas pobytu za granicą uległeś/aś wypadkowi samochodowemu; po powrocie od lekarza opowiadasz o tym, co cię spotkało swojemu koledze/koleżance z pokoju. Powiedz: - jak doszło do wypadku, - jak udzielono ci pomocy, - co stało się z innymi uczestnikami wypadku Rozmowę rozpocznie egzaminator.
10. Podczas ferii zimowych w górach miałeś/aś pewną przygodę; opowiedz o niej swojemu znajomemu zza granicy. - Powiedz co się wydarzyło, - Opowiedz jaki był w tym twój udział - Jakie konsekwencje miało dla ciebie to wydarzenie Rozmowę rozpocznie egzaminator.
Typ III - NEGOCJOWANIE
1.Będąc za granicą robisz zakupy na pobliskim targowisku. Na jednym ze straganów sprzedawca proponuje ci zakup spodni, które bardzo ci się podobają: - zapytaj o cenę, - poinformuj, że wydaje ci się zbyt wysoka i zaproponuj inną - odrzuć ostatecznie propozycję zakupu informując o powodach swojej decyzji
Rozmowę rozpocznie egzaminator.
2. Podczas kursu językowego twoja grupa otrzymała polecenie przygotowania broszury informującej o jednym z zagrożeń dzisiejszego świata. Omawiasz realizację tego zadania ze swoim/swoją kolegą/koleżanką, która uważa, że powinniście wybrać zanieczyszczenie środowiska jako temat swojej broszury. Ty masz inne zdanie. - Odrzuć argumenty kolegi/koleżanki i podaj swoją propozycję. - Uzasadnij swój wybór. - Zapewnij go/ją, że twój pomysł jest atrakcyjniejszy i jego realizacja daje większe szanse na sukces. Rozmowę rozpocznie egzaminator.
3. Wspólnie z koleżanką/ kolegą zamierzacie zorganizować przyjęcie niespodziankę z okazji urodzin koleżanki/kolegi z Anglii, z którą dzielisz pokój na kursie językowym. Omawiacie jak to zorganizować. - Zaproponuj zorganizowanie przyjęcia w ogrodzie uzasadniając, dlaczego uważasz to za dobry pomysł. - Przyznaj rozmówcy rację i zapytaj, co proponuje. - Zaakceptuj propozycję i powiedz, jaką częścią przygotowań zajmiesz się ty.
Rozmowę rozpoczynasz ty.
4. Wróciłeś właśnie z wycieczki do Paryża, która organizowana była przez biuro podróży. Niestety organizacja wycieczki pozostawiała wiele do życzenia, stąd też zdecydowałeś się złożyć reklamację. Rozmawiasz z pracownikiem biura podróży. - Poinformuj, co jest powodem twojej reklamacji - Zaproponuj sposób załatwienia reklamacji - Odrzuć warunki zaproponowane przez pracownika
Rozmowę rozpoczynasz ty. 5. W trakcie kursu językowego kolega/koleżanka z Londynu proponuje ci wspólne urządzenie imprezy powitalnej dla nowoprzybyłych kursowiczów. Rozmawiacie na temat przygotowań. - Zaproponuj podział obowiązków przy przygotowaniach - Przyjmij jej/jego propozycję udekorowania pokoju - Odrzuć propozycję dotyczącą sprzątania po zabawie.
Rozmowę rozpoczynasz ty.
6. Jest weekend. Planujesz z kolegą/koleżanką jak spędzić sobotni wieczór. Ty chcesz iść na wystawę, o której słyszłeś/aś a on/ona chce iść do kina. - Powiedz dlaczego nie chcesz iść do kina. - Podaj argumenty, aby przekonać go/ją, że lepiej jest zobaczyć wystawę - Zaproponuj rozwiązanie, które zakończy konflikt. - Rozmowę rozpocznie egzaminator.
7. Koleżanka/ kolega proponuje ci wspólny wyjazd na narty na weekend. Obydwoje macie wkrótce przystąpić do egzaminu i uważasz, że rozsądniej będzie zostać w domu. - Odrzuć propozycję koleżanki/kolegi podając powód - Spróbuj przekonać ją/go do własnego pomysłu podając argumenty - Nie zgódź się z komentarzem i poinformuj o swojej decyzji.
Rozmowę rozpocznie egzaminator.
8. Jesteś w Cambridge na kursie językowym. Twoja koleżanka/ kolega z kursu ma wkrótce urodziny i wspólnie z innymi planujecie zakup prezentu. - Zaproponuj, co należy kupić - Podtrzymaj swoją propozycję, odpowiednio ją argumentując - Zgódź się ostatecznie na propozycję rozmówcy
Rozmowę rozpoczynasz ty.
9. Jesteś członkiem międzynarodowej grupy studentów uczących się języka angielskiego. Otrzymaliście zadanie zorganizowania Dnia Kultury Różnych Narodów. Dyskutujecie nad realizacją zadania. - Odrzuć propozycję przedstawienia kultury amerykańskiej - Przedstaw swoją propozycję odpowiednio ją argumentując. - Zaproponuj rozwiązanie problemu. Rozmowę rozpocznie egzaminator.
Opracowała: mgr Marzena Alberska - nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół Samochodowych w Radomiu.
Bibliografia: 1. Matura z języka angielskiego. Repetytorium; A. Sikorzyńska, H. Mrozowska, M. Misztal; Pearson Education Ltd 2004 2. Nowa Matura 2005. Informator maturalny – język angielski. Gliwice2003 |